Inför Resan

Bokning

Bokning och betalning
Du kan boka din resa per telefon på telnr. 076 – 566 81 88. Anmälningsavgiften är 500 kr per person och resa, den skall betalas senast på angivet datum. Slutlikvid skall vara FIBOKA Resor AB tillhanda på utsatt datum som står på resehandlingen. Anmälningsavgiften avdrages på slutlikviden.

Avbokning och avbeställningsskydd
Om du tvingas avboka din resa så ska detta ske snarast möjligt och innan resan påbörjats till FIBOKA Resor AB på telnr. 076 – 566 81 88. För vad som gäller vid avbokning se våra allmänna villkor. FIBOKA Resor AB erbjuder ett frivilligt avbeställningsskydd som kostar 200 kr per person. Avbeställningsskyddet kan endast tecknas vid bokning av resan och går ej att avboka. Om du eller någon nära anhörig skulle bli sjuk före avresan är du skyddad från avbeställningskostnader mot uppvisande av läkarintyg, med undantag för en expeditionsavgift på 200 kr per person och kostnaden för avbeställningsskyddet.

Resehandling
När du bokat din resa får du en resehandling som innehåller bekräftelse på vilka tider och platser som gäller för avresan, samt övrig information som du behöver. Kontrollera att det som står på resehandlingen stämmer med den bokning du gjort. Vid felaktigheter måste det anmälas omgående till FIBOKA Resor AB. Du ansvarar själv för att vi kan nå dig på de telefonnummer eller den adress du angivit vid bokningen. Under förutsättning att slutlikvid erlagts gäller resehandlingen som biljett, den skall medtagas på resan.

Barnrabatt
Om inget annat anges i reseprogrammet, ger vi 15% rabatt på resans pris för barn upp till 12 år i dubbelrum med två fullt betalande vuxna och 50% rabatt på utflykter och andra tilläggsarrangemang med undantag av inträdesbiljetter till olika arrangemang.
På shoppingresor lämnas ingen barnrabatt.

Reseförsäkring
Som resenär ansvarar du själv för att du har ett fullgott försäkringsskydd i form av en ordentlig reseförsäkring. Glöm inte att ta med det Europeiska Sjukförsäkringskortet som du beställer hos Försäkringskassan som visar att du är sjukförsäkrad i EU.

Hotell

Inkvartering
Rumsstandarden kan ibland variera inom samma hotell och exakt rättvisa är omöjligt att åstadkomma. Eventuella anmärkningar på detaljer i inkvarteringen ska framföras direkt till reseledaren så att eventuell rättelse kan ske under resans gång. Klagomål till researrangören skall ske skriftligen och senast 30 dagar efter avslutad resa. Bestämmelser och regler varierar från land till land. Myndigheter utfärdar ibland bestämmelser för att spara energi, t ex att värme/luftkonditionering endast får användas under vissa månader eller under ett visst antal timmar per dygn. Detta förekommer främst i länderna kring medelhavet och Österrike.

In- och utcheckningstider
Enligt internationellt vedertagna hotellregler checkar man in på eftermiddagen och ut på förmiddagen.

Dubbelrum
Grundstandarden på våra resor är inkvartering i dubbelrum med dusch/bad och wc. I vissa länder kan ”grand lit” förekomma, vilket innebär att två personer erhåller en extra bred säng med gemensamma sängkläder. Sådana rum ges i första hand till par. Dubbelrum kan ibland vara kombirum, d v s enkelrum med extrabädd.

Flerbäddsrum
Tre- och fyrbäddsrum ordnas på de resmål där det finns möjlighet. Oftast genom att dubbelrum utrustas med extrabäddar. Priset reduceras inte såvida det inte gäller utnyttjande av våra barnrabatter. När tre vuxna väljer att dela ett rum kan det bli trångt.

Enkelrum
På de flesta hotell finns ett begränsat antal enkelrum reserverade. För dessa rum finns ett enkelrumstillägg, se under respektive resmål.

Värdesaker
Använd deponeringsfack för pengar och värdesaker och låt dem aldrig ligga framme synligt på rummen. FIBOKA Resor AB tar inget ansvar för pengar eller värdesaker vid stöld.

Privata utgifter
Som resenär är man skyldig att före avresan betala sina privata hotellutgifter såsom exempelvis drycker, minibar, telefon samt hyra av deponeringsfack i reception eller hotellrum. Eventuell efterdebitering från hotellen bekostas av resenären.

Önskemål
Du är välkommen att framföra speciella önskemål som vi kommer att göra vad vi kan för att uppfylla. Tyvärr kan vi inte lämna några garantier för att så kommer att ske. Önskemål som det kan tänkas att alla resnärer har, till exempel ett extra stort rum, tas inte emot. Samtliga önskemål skall meddelas vid bokningstillfället.

Bussar

Våra bussar
Alla bussar är utrustade med toalett, fällbara stolar, kaffekokare, kylskåp samt luftkonditionering. Vid mycket höga temperaturer blir det dock inte så svalt i bussen som man önskar, eftersom även en väl fungerande luftkonditioneringsanläggning har sina begränsningar. Dessutom kan det ibland uppstå kondensvatten p.g.a. hög luftfuktighet. Vi reserverar oss för att t ex luftkonditioneringarna tillfälligt kan vara ur funktion och om så är fallet utgår ingen ersättning. Alkoholhaltiga drycker får ej medtagas in i bussen.

Bagage
Pga. bussens begränsade utrymme och maxlast får högst en resväska och ett handbagage, sammanlagt max 30 kg medtagas i bussen. Detta inkluderar även allt som inhandlas under resan. Ni ansvarar själva för lämplig märkning av väskor och inköpta varor. Vi rekommenderar att det står namn och adress på väskor om bagage kommer på villovägar. Du som resenär ansvarar själv för transporten av ditt bagage till och från bussen och hotellrummet. Dessutom ansvarar du själv för att ditt bagage verkligen lastas in i bussen vid avfärd. Tänk på att resväskor staplas på varandra och att väskorna och innehållet därför bör tåla detta. FIBOKA Resor AB ersätter inte skadat bagage.
Var god meddela kontoret om ni planerar att ta med exempelvis rullator, reserullstol eller barnvagn.

Raster
På alla våra bussresor gör vi pauser med jämna mellanrum, normalt efter ca två till tre timmars färd. Av naturliga skäl stannar vi inte lika ofta på nätterna. Vi stannar alltid för lunchuppehåll under resdagarna om det inte ges tillfälle att äta lunch i samband med en färjeöverfart. På direktresorna tar vi naturligtvis paus för att äta frukost, lunch och middag. Vår reseledare erbjuder ofta vid dessa tillfällen något måltidsarrangemang.

Rökfritt
Våra bussar är för allas trivsel och säkerhet rökfria. Vi tar pauser så att även rökare får en trevlig resa.

Platser i bussen.
Särskilda platser i bussen kan inte reserveras, inte ens mot läkarintyg. Gäster som lider av åksjuka bör därför kontakta läkare före avresan för inköp av lämpliga läkemedel.

Allmän information

Valuta
På hemsidan under respektive resa hittar du vilken resevaluta som du bör ta med på resan. Det kan vara bra att redan ha växlat till sig lite pengar i Sverige innan resan.

Pass
Giltigt pass fordras på alla våra utlandsresor. Ha alltid passet lätt åtkomligt i handbagaget. Körkort räcker inte som legitimation.

Vaccination
Som resenär ansvarar du själv för att du har ett heltäckande vaccinationsskydd för det aktuella resmålet.

Tider på resan
Många av tiderna är cirkatider och påverkas av en rad faktorer. Ankomsttider till exempelvis städer eller hotell är ungefärliga och påverkas givetvis av trafik- och väderleksförhållanden. Det kan även förekomma ändringar för tider gällande färjor, utflykter och middagar. Observera även att öppetider för exempelvis butiker, restauranger och museer kan påverkas av länders nationella helgdagar.

Förseningar
Vid olyckliga omständigheter av force majeurekaraktär, motorhaveri eller andra händelser som FIBOKA Resor AB inte kan styra över kan förseningar uppstå. Vid sådana händelser ersätts du inte för förlorad arbetsförtjänst eller semesterdag. Tänk på att alltid ha en heltäckande reseförsäkring.

Måltider
Frukost innebär om inte annat anges s.k. kontinental frukost, bestående av kaffe/te, smör, bröd och marmelad. Vi försöker att erbjuda en bättre frukost än så och därför serverar de flesta av våra hotell frukost med extra pålägg eller t.o.m. frukostbuffé. Måltidsdryck ingår inte vid halvpension, den betalas direkt på plats.

Önskemål om specialmat
Om man av medicinska skäl eller andra skäl behöver annan kost än den ordinarie som ingår i resans pris ska det medelas vid bokningstillfället. Det kan vara svårt att tillgodose alla önskemål, dels därför att hotell och restauranger utomlands inte serverar lika varierad dietkost som i Sverige, samt därför att våra gruppriser baseras på att samtliga resenärer serveras samma meny.FIBOKA Resor AB kan inte garantera att den önskade specialkosten kommer att kunna ordnas under resan. Vi rekommenderar glutenintoleranta att ta med glutenfritt bröd under resan.

Gäster med handikapp
Eventuellt handikapp ska meddelas i samband med bokningen så att vi kan hjälpa till vid val av resa och kunna avråda från olämpliga resmål ect.

Bussresor kan ofta vara svåra för rörelsehindrade och tyvärr är få hotell i utlandet anpassade efter svenska handikappnormer. Vi rekommenderar därför den handikappade att ta med någon på resan som kan hjälpa till med det praktiska, eftersom våra reseledare måste tänka på samtliga resenärer och inte kan ägna alltför mycket tid åt en enskild resenär.

Minimiantal
Vi reserverar oss för inställd resa vid färre än 25 bokade resenärer.

Lågsäsong
Vid lågsäsong kan det inträffa att vissa restauranger inte är öppna och att en del arrangemang inte går att genomföra. Fördelarna är att du slipper köer och att priset i oftast är billigare. Utomhusswimmingpoolarna är öppna efter säsong, vilket styrs av väderleken.

Kvarglömda effekter
FIBOKA Resor AB tar inget ansvar för glömda effekter. Upphittade effekter förvaras i två veckor, vartefter de skänks till välgörande ändamål, eller kastas.

Ta seden dit du kommer
Många av våra resor går till länder med kulturer som skiljer sig från vår egen. med andra matvanor och annan standard jämfört med Sverige, vilket är viktigt att tänka på när man väljer att semestra utomlands.